Što imaju zajedničko Nikola Tesla, hodanje po Mjesecu i milijuni otisnutih stranica knjiga? O svemu ovome učenici petih i šestih razreda saznali su nešto više na školskom izletu.
Toga hladnog jesenskog jutra ozračje na velikom gradskom parkiralištu bilo je ugrijano dječjim žamorom jer su učenici 5. a i b razreda te 6. a i b razreda nestrpljivo čekali polazak na školski izlet u Zagreb. Ugodnom vožnjom stigli su do glavnog grada naše domovine u pratnji svojih razrednika i učitelja pratitelja, a prvo odredište bio je Tehnički muzej Nikola Tesla.
Prije samog obilaska stalnog postava Tehničkog muzeja učenici su promatrali zvjezdano nebo usred bijela dana. U planetariju Tehničkog muzeja najprije su uzbuđeno čekali da im se oči priviknu na potpuni mrak, a zatim je započela igra svjetla na noćnom nebeskom svodu. Uz stručno vođenje djelatnika muzeja učenici su jasno mogli vidjeti kako izgledaju Velika i Mala kola, koja je najsjajnija zvijezda našeg sustava te kako izgleda naša galaksija. Osim svih poznatijih sazviježđa koja su mogli uočiti, naučili su i na koji način mogu odrediti pojedine zvijezde i gdje se one nalaze u odnosu na druga zviježđa pa čak i kako pomoću zvijezda odrediti strane svijeta.
Nakon zvjezdanih staza učenici su se uputili prema demonstracijskom kabinetu koji nosi ime po najvažnijem hrvatskom znanstveniku i izumitelju. U kratkom izlaganju učenici su vidjeli koje je sve značajne izume osmislio Nikola Tesla i gdje se brojni njegovi patenti primjenjuju u našoj svakodnevici. Pritom su učenici pokazali i zavidno znanje odgovarajući na brojna i ne baš lagana tehnička pitanja stručnog voditelja.
Podijeljeni u dvije grupe učenici su prošli jednim od prvih odjela Tehničkog muzeja koji je za javnost otvoren još davne 1963. – rudnikom. U rudarsku su jamu hrabro kročili uz stari rudarski pozdrav „Sretno!“ i blagoslov zaštitnice rudara svete Barbare. Nasreću, zaštitna oprema učenicima nije bila potrebna dok su izbliza promatrali kako funkcionira rad i život u rudniku. Uslijedio je vođeni razgled postava o transformaciji energije, a posljednje trenutke razgleda Tehničkog muzeja učenici su proveli samostalno istražujući i promatrajući razna prometala, od bicikla i tramvaja do podmornice, tenka i borbenog zrakoplova.
Šetnja po Mjesecu
Pozdravivši se s Tehničkim muzejom učenici su krenuli u kratku šetnju središtem Zagreba tijekom koje su mogli vidjeti impozantne zgrade Hrvatskog državnog arhiva i Umjetničkog paviljona te monumentalni spomenik Marku Maruliću, ocu hrvatske književnosti.
I dok je Marulić uglavio temelje naše književnosti i kulture, mjesto koje ih je iščekivalo korak je u budućnost koja nam se strelovito približava, a možda je već i stigla. Kino virtualne realnosti KEK (VR kino KEK) otvorilo je svoja vrata našim „petašima“ i „šestašima“ kako bi ih moglo lansirati u svemir. Projekcijom VR filma „1. i 2. korak u svemir“ učenici su doživjeli što znači kada se virtualna realnost susretne sa sedmom umjetnošću. Potpuno uronjeni u dokumentarni film o ljudskim nastojanjima da istraži svemir učenici su na jedinstven način upoznali vidike s kojima su se susreli astronauti u svojim misijama na Mjesecu i Marsu. Uživljeni u kozmonautski obzor ukrcali su se u svemirski brod koji ih je i doveo do Zagreba te nastavili svoje putovanje prema posljednjoj destinaciji dana.
Na Zagrebačkom velesajmu održavao se 47. Interliber – sajam knjiga i učila, najveći hrvatski sajam knjiga koji je okupio 360 različitih nakladnika i izlagača. More knjiga ispunilo je peti, šesti i sedmi paviljon velesajma, a učenici su istražujući ponudu novih i klasičnih naslova mogli pronaći svoje omiljene književne likove i autore. Neki su obogatili vlastitu kolekciju omiljenih stripova, drugi su ugrabili najnoviji naslov omiljenog serijala, a treći pak pronašli i brojna lektirne djela, tj. književna djela za cjelovito čitanje.
S torbom punom novih iskustava i pokojom knjigom vratili su se u svoj svemirski brod kako bi ovo putovanje priveli kraju i sretno se vratili u varaždinsku bazu.
Autor teksta i fotografija: učitelj Ivan Telebar
